Wednesday 29 April 2015

10 KEBAIKAN MEALSHAKE SEBAGAI MAKANAN TAMBAHAN KEPADA KANAK-KANAK

Ibu-ibu, adakah anda perasan anak-anak zaman sekarang ini tidak sama seperti zaman kita dahulu?? Pada zaman kita, setiap hari, ade sahaja aktiviti kita yang memang akan mengeluarkan peluh.. Tetapi sekarang, anak-anak kita lebih suka melayan game di smartphone mahupun laptop..

Malahan, dulu-dulu jajan (makanan ringan) jarang sekali mak kita belikan untuk kita.. Makanan kita dahulu pun tidak terdedah dengan bahan kimia.. Makanan yang selalu dihidangkan oleh mak kita pasti seimbang dengan adanya sayur, ayam, ikan dan lain-lain..

Namun sekarang amat berbeza sekali.. Sekarang ini anak-anak kita lebih terdedah dengan makanan segera seperti jajan, pizza, KFC, sosej, burger dan lain-lain.. Jadi, dari mana anak-anak kita hendak mendapat khasiat dan zat yang sangat diperlukan oleh tubuhnya??


Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT? from iReach HD on Vimeo.

Anak-anak kita sekarang pun sudah pandai memilih dalam bab makanan (picky eater).. Dia hanya mahukan makanan kegemarannya sahaja contohnya kalau dia suka ayam goreng, hanya ayam goreng itu sahaja lah yang dia mahukan.. Makanan lain seperti nasi, sayur, ikan dan lain-lain dia tidak akan menjamah sedikitpun..

Jadi, kita sebagai ibubapa bagaimana kita mahu menolong anak-anak kita mendapat sumber nutrient dan zat yang diperlukan oleh tubuh mereka? Supaya mereka lebih sihat, aktif, bertenaga, jarang sakit seperti selsema, demam dan batuk..

Disini, ibu ingin kongsikan makanan tambahan yang terbaik untuk anak-anak kita.. Makanan tambahan ini mengandungi segala nutrient, vitamin dan zat-zat yang amat diperlukan oleh tubuh anak kita.. Makanan tambahan yang ibu maksudkan adalah Mealshake..


KENAPA MEALSHAKE PENTING KEPADA ANAK?


1- MENGANDUNGI KARBOHIDRAT - GI RENDAH
Karbohidrat berfungsi untuk membekalkan tenaga kepada tubuh anak-anak.. Memandangkan anak yang aktif memerlukan tenaga yang lebih maka dengan pengambilan mealshake dapat membantu memberi tenaga kepada simanja yang sedang aktif..

 Glisemik Indeks (GI) yang rendah pula berfungsi untuk memberi tenaga secara perlahan-lahan.. Dengan perlepasan karbohidrat secara perlahan-lahan tidak lah membuatkan anak-anak mengantuk dan ianya sesuai untuk kanak-kanak obesiti kerana kandungan gulanya tidak berlebihan..

2- MENGANDUNGI PROTEIN - 9 AMINO ACID
Mealshake mengandungi protin yang lengkap dengan 9 amino acid yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh.. Untuk pertumbuhan yang baik bagi kanak-kanak yang sedang aktif ini, keperluan amino acid ini amatlah perlu.. Amino acid dapat membantu pemulihan tisu badan dan sangat penting untuk pertumbuhan anak-anak yang sihat..


3- MERUPAKAN ANTIOXIDANTS DAN MENGANDUNGI VITAMIN A,C,E
Mealshake yang bersifat antioksidan ini sangat bagus untuk kanak-kanak yang mempunyai masalah kulit sensitif.. Masalah kulit sensitif yang dimaksudkan adalah seperti terdapat bekas gigitan nyamuk, masalah eczema dan lain-lain, cubalah bagi mealshake insyaallah berkesan.. Baguskan, bukan sahaja untuk kesihatan tapi juga untuk mencantikkan kulit..

4- DIETRY FIBER
Pasti ada dikalangan anak-anak kita ini mempunyai anak picky eater (memilih makanan) kan.. Jadi sudah tentulah hendak memakan sayur atau buahan pun susah.. Jadi, anak-anak sebegini pasti akan mengalami masalah sembelit.. 

Kasihankan apabila melihat anak meneran hendak membuang air besar sehingga menangis-nangis.. Kadang-kala, sehingga keluar darah akibat dari sembelit yang dialaminya.. 

Fiber yang terkandung di dalam Mealshake amat membantu menyelesaikan masalah sembelit yang dihadapi oleh anak-anak..
   
5- MENGANDUNGI VITAMIN B
Terdapat dua jenis vitamin B yang terdapat didalam Mealshake ini iaitu B6 dan B12.. Fungsi B6 adalah untuk metabolisma dan penyerapan protin serta metabolisma karbohidrat.. 

Malah membantu membina sel darah merah, meningkatkan fungsi sistem saraf dan otak.. Jika kekurangan sumber vitamin B6 ini, kanak-kanak akan mengalami masalah sawan, anemia dan gatal-gatal pada kulit atau menjadi kulit bersisik..

Manakala fungsi vitamin B12 pula adalah membina bahan ginetik dan membantu pembentukan sel darah merah.. Jika kekurangan vitamin B12 pula akan menyebabkan anemia iaitu kekurangan darah yang boleh menyebabkan kerosakan saraf..

6- MENGANDUNGI SODIUM DAN MAGNESIUM
Sodium dan Magnesium ini mempunyai peranan yang penting kepada tubuh badan.. Kedua-dua mineral ini membantu menyeimbangkan bendalir didalam badan agar badan kanak-kanak tidak kekurangan cecair.. 

Sekiranya kanak-kanak kekurangan mineral ini mereka akan ternyahhidrat dan akan menyebabkan mereka kelesuan.. Dengan adanya kedua mineral ini akan membantu mereka agar tidak keletihan untuk melakukan aktiviti harian mereka..

7- VITAMIN C YANG DISUKAI RAMAI
Vitamin C amat disukai oleh pelbagai golongan dan ia amat penting kepada tubuh manusia dalam menghalang jangkitan kuman dan membantu meningkatkan sistem imun tubuh.. Vitamin C ini membantu dalam kesihatan gusi, gigi dan kulit.. Selain itu, ia juga membantu mengurangkan gejala asma..


8- MEALSHAKE ADA VITAMIN A
Tubuh kita amat memerlukan vitamin A terutama mata.. Jika tubuh kekurangan sumber vitamin A, mata akan berpotensi untuk menjadi rabun.. Memandangkan sekarang ini kanak-kanak suka menghadap gadget mereka, potensi untuk mata mereka rabun itu sangat tinggi..

Untuk mendapat sumber vitamin A ini, ibu-ibu boleh memberi anak-anak makan lobak tetapi tidak semua kanak-kanak suka makan lobak kan?? Jalan penyelesaiannya, ibu-ibu boleh memberi mealshake kepada anak untuk menambah sumber nutrient tersebut ke tubuh anak..


9- KALSIUM DAN VITAMIN D
Bila sebut sahaja kalsium perkara utama yang keluar adalah berkaitan tulang.. Betul tak? Haa, untuk pengetahuan ibu-ibu, bagi memantapkan lagi penyerapan kalsium ini ke dalam tulang, ia perlulah diambil bersama vitamin D.. 

Mana nak cari vitamin D?? Dalam Mealshake sudah siap sedia ada dua gabungan mantap ini, jadi ibu-ibu tidak perlu risau lagi tentangnya..


10- MEALSHAKE MENGANDUNGI IRON dan VITAMIN B12
Iron dan vitamin B12 amat penting dalam pembinaan sel-sel darah merah.. Sel-sel darah merah ini berfungsi sebagai membawa oksigen ke otak.. Apabila kanak-kanak kekurangan iron dan vitamin B12, ini akan menyebabkan mereka mengalami anemia iaitu kekurangan sel darah merah.. 

Apabila mereka kekurangan sel darah merah mereka akan cepat letih, kurang tumpuan, lesu dan tidak bermaya.. Dengan adanya Mealshake yang mengandungi iron dan vitamin B12, ini dapat membantu mereka lebih bertenaga, aktif dan dapat memberi tumpuan ketika belajar..


Bagaimana ibu-ibu? Adakah anda rasa, anak-anak anda perlu mengambil mealshake sebagai makanan tambahan untuk mereka? Bagi pendapat ibu, ianya perlu kerana dapat membantu menambah segala nutrient dan vitamin yang anak-anak kita tidak perolehi dari makanan harian mereka..

Sekiranya ibu-ibu berminat mahu mendapatkan Mealshake tersebut, boleh la menghubungi ibu..

Whatsapp ibu - 0179563621

3 comments:

  1. Anak-anak Mek ila pun suka sangat dengan Mealshake ni . Alhamdulillah banyak perubahan dari segi imun mereka dan mudah membuang bila minum Mealshake ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. anak sihat, mak senang hati.. itulah yg kita mahukan kan mek ila..

      Delete
  2. memang betul la..anak-anak zaman sekarang terdedah kepada makan yang kurang sihat

    ReplyDelete